– Annehver varebil kan kjøre elektrisk

Bil og motor: Og lønnsomheten gir økonomisjefen elsjokk!

Frem til nå har elbiler nesten utelukkende handlet om privatbilisme. Og blant mange bedrifter har vurderingen vært litt flåsete sagt: Hvor mange må vi kjøpe for å skaffe oss god PR?

Varebiler drevet av elektrisitet har vært et sjeldent syn, bortsett fra noen få Ford Transit Connect, Fiat Fiorino og Peugeot Partner som er bygget om til elektrisk drift.

Halvparten av lett varetransport kan gjøres elektrisk med dagens teknologi, viser en studie, gjort av miljøstiftelsen Zero.

Ifølge rapporten er det cirka 330 000 lette varebiler med lastekapasitet under ett tonn i Norge.

Basert på tall fra SSB og Leaseplan er anslaget at halvparten av disse bilene kjører under sju mil om dagen, altså godt innenfor rekkevidden til dagens elbiler.

Nå kommer el-varebilen

Nå kommer imidlertid serieproduserte elektriske varebiler som formodentlig vil være mer attraktive for næringsdrivende og offentlige virksomheter.

Først ut var Renault Kangoo ZE, som kom på markedet i september til en pris rundt 200 000 kroner pluss en tusenlapp i månedlig batterileie.

Ingeniør Benjamin Myklebust i Miljøstiftelsen Zero mener potensialet er stort, bare teknologien blir kjent.

– Hittil har det vært slik at selskapene har vurdert hvor få el-varebiler de måtte anskaffe for å skaffe seg erfaring og pr. Nå blir det et spørsmål om hvor mange som kan kjøpes for å spare kostnader, mener Myklebust.

Han får støtte av prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn bil:

– I løpet av året vil det lanseres varebiler som vil gi regnskapsavdelinger i bedrifter og kommuner elektrisk sjokk. Tidligere har elektriske varebiler vært dyrere enn sine dieseldrevne søsken, men med Kangoo ZE og Nissan NV200, tror vi det blir lønnsomt å gå over til elektrisk varebil for svært mange, sier han.

Klart lønnsomt

Grønn bil har gjort det de sier er et konservativt regnestykke som konkluderer med at den elektriske utgaven blir konkurransedyktig med billigste dieselvariant med kjørelengde på 15 000 kilometer i året over 5 år, og klart lønnsom med 20 000 kilometer i året.

Det vil fortsatt være hensyn å måtte ta når man kjører på strøm. Kangoo ZE har en oppgitt rekkevidde på 170 km (NEDC) fra sitt 22 kWh litiumionebatteri.

Jensen i Allkopi mener de har behov for 200-250 kilometers rekkevidde for å være funksjonelle nok til budbiltrafikk og holde til en arbeidsdag.

(kilde: Miljøstiftelsen Zero)