Nå har til og med sjefen satt seg inn i sosiale medier

Sosiale medier: Sosiale medier blir nå for alvor en del av verktøyene på jobben, viser en undersøkelse. Arbeidstakere som bruker sosial teknologi på jobb kan bli 25 prosent mer effektive, ifølge en ny rapport.

I 57 prosent av norske virksomheter er sosiale medier mer aktuelt i dag enn for ett år siden. Bare tre prosent melder om at sosiale medier er blitt mindre aktuelt siden i fjor. Det viser en ny undersøkelse Rock IT har gjort for it-konsulentselskapet Steria.

Følg Næringslivsavisa på Facebook

Til og med sjefen sjøl satt seg inn i hva sosiale medier egentlig er. 60 prosent av norske it-sjefer vurderer at toppledelsen i svært eller ganske stor grad forstår seg på sosiale medier, opp 10 prosent fra tilsvarende undersøkelse i fjor.

– Ledere har begynt å forstå styrken som ligger i sosiale medier, og flere benytter nå sosiale medier som en plattform for kommunikasjon og samarbeid innad i bedriften, forteller Ole Johan Heum, som er leder for Sterias avdeling for samhandling i Norge.

Han tror sosiale samhandlingsverktøy i økende grad brukes som strategisk virkemiddel for mange ledere.

Blir mer effektive

Det er klare gevinster å hente dersom man tråkker rett. Rapporten ”The social Economy”, utarbeidet på vegne av McKinsey & Company, viser at bedrifter som fullt ut implementerer sosial teknologi har muligheten til å øke produktiviteten til sine ansatte med 20 til 25 prosent.

– Det betyr økt effektivitet, bedre strøm av informasjon innad i bedriften og mulighet for større inntjening fordi du får gjort mer i løpet av arbeidsdagen. I tillegg vil nye ideer kunne se dagens lys fordi flere kommuniserer og deler med hverandre, påpeker Heum.

– Må skape sosial kultur

Teknologiselskapet Yammer leverer ett av markedets mest populære sosiale verktøy for bedrifter, og ble tidligere i år kjøpt opp av Microsoft.

Sjef for kunderelasjonshåndtering, Stephen Danelutti, understreker at det er viktig å skape en sosial kultur blant de ansatte i en bedrift.

– Det nytter ikke å innføre et system for kommunikasjon som bare noen få benytter seg av. Det er en utfordrende prosess hvor organisasjonskulturen må tilpasses. Systemet bør oppfylle et formål, mens bedriften må sette seg mål arbeidstakerne kan jobbe mot. Også sjefen og mellomledere må på banen og bruke det aktivt for å skape et velfungerende økosystem, sier han.

Sosiale medier integreres

Yammer integreres nå som en del av Microsofts SharePoint, og vil i framtida ha muligheten til å koble opp mot programmer som Office og Lync. Sosial teknologi vil derfor komme inn «bakveien» hos mange norske bedrifter.

– Det handler om samarbeid. Dette er teknologi som til syvende og sist gjør arbeidsdagen enklere, med muligheten for å utveksle informasjon mye raskere. Denne måten å kommunisere på innad i et selskap vil bli like naturlig som tilgang til internett er i dag, mener Danelutti.