Lær av Trondheims-bedriftene som lykkes med salg på Facebook

Sosiale medier: Her kan du lese om hvordan kjøreskolen med tre ansatte doblet omsetningen sin ved å investere 10.000 kroner i en kampanje på Facebook.

Visst er det artig å følge med på antall «likes» på bedriftens facebookside. Snoke litt rundt og sjekke hvem tilhengerne er. Legge ut en post i ny og ne.

Men har du en gjennomtenkt strategi for hvordan Facebook skal øke salget eller bygge bedriftens omdømme?

Saken er at svært få i Trondheim klarer å omsette aktivitet i sosiale medier til salgsutløsende adferd blant tilhengerne. Og det er jo det man ønsker å oppnå, når det kommer til stykket?

Få knekker koden

– Få knekker koden for hvordan man kan drive aktivt salg ved hjelp av sosiale medier. Det strider på mange måter mot de iboende verdiene i sosiale medier. I utgangspunktet er ikke Facebook en salgsarena – det er en arena for dialog. For å flytte varer gjelder det å finne den riktige inngangen. Noe av svaret er å bygge en lojal tilhengerskare som har interesse for produktene dine, sier Ola Haseth Balestrand, digital rådgiver hos Bennett Next Reklamebyrå.

Har du lykkes på Facebook? Da vil vi gjerne høre fra deg. Kontakt oss!

At det er mulig å øke salget ved bruk av Facebook er det ingen tvil om, ifølge Balestrand:

– Jeg leste nettopp et case om komplett.no. De doblet omsetningen ved posting av tilbud på FB. Det er klart, klikk her, få 30 prosent i rabatt, da handler du, sier Ole Haseth Balestrand.

Silje Granum, strategisk rådgiver i Engasjert Byrå, peker på at folk flest har en varierende terskel for hvor mottakelige og tolerante de er for ren markedsføring i det som oppfattes som en sosial og personlig kanal.

– Derfor kan veien være litt lenger fra markedsføring til faktisk kjøp i enkelte tilfeller. De som lykkes, bruker en bevisst strategi for å holde på interessen til de som velger å følge dem, gjennom å balansere ren salgsmarkedsføring med solid merkevarebygging.

– I tillegg har de funnet en personlig og uformell måte å kommunisere på – som oppleves som nær og velkjent for kunden, sier Silje Granum til Næringslivsavisa.

Klesbutikken Retro har over 8000 tilhengere

Flytter varer i høyt tempo

Livsstilsbutikken Cornelias hus i Trondheim flytter varer i høyt tempo ved posting av tilbud.

Antall tilhengere på Facebooksiden er rekordhøyt – i skrivende stund over 32.000 likes.

Altså sju tusen flere enn Midt-Norges største mediebedrift Adresseavisen, som har brukt store ressurser på å verve medlemmer på Facebook.

Ida Daling daglig leder ved Cornelias Hus, holder kortene tett til brystet:

– Målet med vår aktivitet på Facebook er selvsagt å utløse salg. Ellers hadde vi ikke giddet å holde på med dette. Den direkte effekten kan være vanskelig å måle, men det er ingen tvil om at posting utløser salg. Det har vi svært mange eksempler på, sier hun til Næringslivsavisa.

Hvordan en liten livsstilsbutikk har skaffet seg over 30.000 tilhengere vil ikke Daling gå i detalj på.

– Hovedårsaken er nok at vi var blant de første som tok i bruk Facebook på denne måten. Vår spesielle tilnærming har nok også gitt utslag. Ellers har jeg ikke lyst til å si så mye mer av konkurransehensyn. Jeg ønsker ikke at andre skal gjøre det samme som oss, sier Daling.

Sushibar er et annet eksempel på en trondheimsbedrift som lykkes på Facebook

Doblet omsetningen

Historien om den lille kjøreskolen i Asker med fire ansatte som doblet omsetningen sin ved å investere under 10.000 kroner på en Facebook-kampanje, trekkes ofte fram når fagfolk diskuterer velykkede caser innen salg og sosiale medier:

Eksempelet med kjøreskolen illusterer to ting:

1. Du trenger ikke 10-tusenvis av tilhengere – langt viktigere er å skaffe seg de riktige tilhengerne.

2. Det behøver ikke være dyrt. Kjøreskolen investerte under 10.000,- kroner.

Centrum Trafikkskole la ut oversikten over kurspakkene, priser og informasjon om påmelding. Vesentlig i strategien var at kunden ikke trengte å forlate Facebook for å melde seg på på kursene. Kjøpsbeslutningen ble drevet av at det ble lagt ut info om kurs som var fulle.

Men det hjelper lite med god informasjon dersom man ikke klarer å tiltrekke seg mulige nye kunder. Det klarte man på følgende måte:

Kjøreskolen opprettet en tilbudsside der 17-åringene kunne hente et gratis rabattkort som kunne omsettes i gratis teoriprøve ved fysisk oppmøte i kjøreskolens lokaler.

Kjøreskolen la også ut bilder av 18-åringer som nettopp hadde tatt lappen med gratulasjoner. Poster som fikk stor viral spredning på Facebook, og dermed sørget for at kjøreskolen fikk ut budskapet om gratis teoritentamen til målgruppa.

Kundene lot ikke vente på seg: 17-åringer stod i kø utenfor kjøreskolen for å sikre seg gratiskort. 90 nye kunder kom til i kampanjeperioden som fikk over noen høstmåneder.

I dag får skolen ca 10 nye kunder, hver måned via Facebook:

– Hver kunde representerer en omsetning på 25.000 tusen. For en liten kjøreskole er dette et enormt løft. Facebooksiden har 360 likes, noe som viser at den enorme iveren etter mange likes ikke alltid er nøkkelen til økt salg, ifølge Ståle Lindblad i Areca.