Google er på hodejakt i Trondheim

Rekruttering: Kunne du tenkt deg å jobbe for verdens mest attraktive arbeidsgiver? Torsdag har du en svært sjelden mulighet til å selge deg inn til søkegigantens rekrutteringsavdeling.

Arrangementet Næringslivsdagen 2013 er BI-studentenes årlige minglearena, der Trondheims næringsliv får mulighet til å gjøre seg lekre for fremtidens økonomer, ledere og markedsførere. I tillegg til stands fra en rekke bedrifter, står flere profilerte foredragsholdere på programmet:

– Formålet med Næringslivet er å skape relasjoner mellom studenter og næringslivet. Dagen er en ypperlig mulighet for bedriftene til å mingle med studenter. Arrangementet er en god rekrutteringsarena. Næringslivet ønsker jo at studentene skal bli igjen i byen. Da er det utrolig viktig at de er synlige for oss studenter, sier Kine Lise Rød, leder for Næringslivsdagen.

Et scoop

Men tilbake til årets scoop – Google første besøk i Trondheim. Vi snakker om selskapet som flere ganger er kåret til verdens mest attraktive arbeidsgiver og som har en enorm tiltrekningskraft på økonomi og ingeniørstudenter verden over.

Googles kreative arbeidsmiljø og innovative produkter gjorde at selskapet også 2012 ble kåret til verdens mest attraktive arbeidsplass. Kåringen er gjort av Universum og baserer seg på preferansene til over 144 000 økonomi og ingeniørstudenter fra Verdens 12 største økonomier.

– Dette er stort

– Hvor stort er det at dere har lykkes med å få med Google på dette arrangementet?

– Det er stort – veldig stort. Vi har stått på stand både på TØH og NTNU, og det var den største snakkisen at Google kommer. De kommer fra det europeiske hovedkvarteret. Dette er et selskap som genererer 30-40.000 arbeidsplasser og er på utkikk etter energiske mennesker med skikkelig ståpåvilje. Næringslivsdagen er en utrolig mulighet til å vise seg fram, for de som vil inn i bransjen. Du får muligheten til å spørre og grave og presentere deg selv. Og du får jo gjerne et visittkort og da har du en kontaktperson i bedriften. Så dette blir bra for dataingeniører, markedsførere og økonomer, sier Sondre Orekåsa, i Næringslivsdagens markedsgruppe.

La en strategi

Men det er ingen tilfeldighet at Google blir å treffe i Trondheim tirsdag. Studentene har lagt ned arbeid i innsalget:

– Vi fikk dem til Trondheim fordi vi la en god strategi. Vi har har coachet de som har drevet med innsalget mot bedriftene og lagt ned arbeid i en skikkelig invitasjon som har solgt inn Næringslivsdagen på best mulig måte. BI-studentene er presentert som en gruppe mennesker som vil opp og fram, i næringslivet. Google ble interessert med en gang. Så Næringslivsdagen gir en unik mulighet til selge deg selv inn som person, både til Google og alle andre bedrifter som deltar, Kine Lise Rød.