Derfor får Reitan-familien mest positiv «buzz» i landet

Næringsliv: Dagligvarekjeden Rema 1000 har fått mest omtale første halvår i år: Foran nesa på Finn.no og Remas konkurrent Kiwi.

YouGov har sammenliknet Buzz-score for 220 merkevarer i Norge for å kartlegge hvilke som har fått mest positiv oppmerksomhet i løpet av første halvdel av 2015.

Dette har blitt undersøkt ved at det hver dag har blitt intervjuet 100 nasjonalt representative respondenter for å få vite hva de mener om en rekke merkevarer.

BrandIndex ranking for første halvdel av 2015 er klar. Den viser at Rema 1000 er på førsteplass når det gjelder rangeringer for høyest «buzz» – som betyr at folk snakker positivt om Rema 1000. Flere dagligvarekjeder er inne på topp 10-listen over merkene med høyest Buzz. Kiwi på tredjeplass, Meny på syvende plass og Coop på åttende plass.

Imponert analysesjef

– Tusenkroners-spørsmålet er hvorfor Rema 1000 gjør det så bra. Det har vel å gjøre med at de er veldig trofaste mot sin måte å kommunisere. De har lykkes med konseptene «Faste lave priser» og «Det enkle er det beste». De slår jo til og med Toyota og Ikea, sier en imponert analysesjef Per Ståle Ekrol i Yougov til Kampanje.

Han mener det er  imponerende at Rema har en bedre buzz-skåre enn den japanske bilprodusenten Toyota.

– For noen år siden, da Toyota måtte trekke tilbake mange millioner biler, stupte Buzz-indeksen deres i alle land unntatt Norge og Sverige, så de står ekstremt sterkt her i Skandinavia, sier Ekrol.

Man kommer frem til Buzz-score ved å spørre respondentene om de har hørt noe positivt eller negativt om et merkevare i løpet av de to siste ukene, enten gjennom reklame, nyheter og rykter eller via venner og familie.