Slik lykkes du med din digitale PR-strategi

Markedsføring: Les dette før du skriver neste pressemelding eller bloggpost

Vi produserer tonnevis med innhold. Side opp og side ned.
 Hvordan i alle dager kan man skille seg ut å lage innhold som har stoppeffekt?

Her om dagen skrev jeg litt om Content Marketing og søkemotoroptimalisering. Idé, fikling med tegnsetting, fintuning av de gode poengene og arbeid med infographics bidro til at det tok meg ca. fem timer å komme i havn.

Med andre ord en kostbar affære. Jeg ble tålelig greit fornøyd med teksten, men må fortsatt bruke godt med tid for å få det spredt og lest.

Mitt poeng: Det å lage innhold er kostbart, og det er en “gamble” med ressurser.

Hva om ingen gidder å lese det du skriver?

Eller om overskriften bommer og ikke fanger folks interesse?

Da er det er smart å kvalitetssikre det man skriver om.

Ta en titt på foredraget om hvordan det kan gjøres, eller les beskrivelsen av teknikkene under.

To metoder for å skape godt innhold

På et frokostseminar hos Mynewsdesk i februar i år (2015) viste jeg fram to metoder for å finne gode temaer å skrive om:

Søkeordsanalyse
Konkurrentanalyse i sosiale medier
Verdens enkleste søkeordsanalyse

Søkeord er uttrykk for hva folk er på jakt etter. Det å skrive om det som søkes etter er en enkel og smart måte å aktualisere innholdet på.

Er målet å ta posisjon i Google er dette et must å gjøre, men det trenger ikke være den eneste grunnen til å gjøre dette.

Når vi i RED Performance jobber med søkeordsanalyse går vi langt mer grundig til verks enn dette, men for den lille avsjekken er dette en helt ålreit ting å få inn i rutinene.

Verdens enkleste måte å finne aktuelle og populære søkeord som danner grunnlag for innhold er å bruke relaterte søk i Google.

Slik gjør du det:

Søk etter eksempelvis stasjonsvogn i Google.
Scroll helt ned i bunnen av siden.
Under overskriften “Søk relatert til stasjonsvogn” finner du søkeordkombinasjoner som Google mener er relevant opp mot temaet.

Forslagene er basert på hva folk faktisk søker etter.
En enkel måte for å se hva som rører på seg, denne teknikken fungerer på det aller meste.

Neste gang du skriver en pressemelding, nyhet eller bloggpost:

Gjør et søk eller to i Google på søkeordet du mener saken handler om og se hva folk assosierer med teamet. Kanskje det gir deg innspill til noen korrigeringer eller en god oppfølgingssak?

Konkurrentanalyse i sosiale medier

Saker som blir mye delt (ikke likt) er en klar indikator på godt innhold.

Ved bruk av nettjenesten SharedCount.com kan du enkelt måle nettsider og få ut følgende datapunkter:

Facebook Like
Facebook Comments
Facebook Shares
LinkedIn Shares
Tweets
G+1’s
Pins

Disse datapunktene er kvalitetsindikatorer som du kan bruke for å måle ditt eget innhold.

En mer kraftig analyse er å se på andres innhold. For å gjøre en konkurrentanalyse av deling av innhold kan vi bruke en crawler for å lette arbeidet. En crawler er et program som blant annet kan hente ut alle URL’er til et nettsted.

Ved å for eksempel bruke crawleren Xenu Link Sleuth kan du kjapt og effektivt få laget en liste over konkurrenters nettsted og så mate listen inn i Sharedcount.com for å få ut en oversikt over innhold som deles mye eller lite.

Du kan også lett se hva slags innhold som fungerer på LinkedIn kontra Twitter kontra Facebook.

En konkurrentanalyse svarer ikke på alt, men kan gi deg klare indikasjoner på hva slags tema du bør ligge unna og hva som lett “går viralt”. Sosial deling er også et element i søkemotoroptimalisering – blir det delt er dette et signal opp mot Google – som igjen kan gi deg høyere posisjon i resultatlisten.

Lykke til med analyser og innholdsproduksjon!

Gjesteblogginnlegget er skrevet av Magnus Strømnes Bøe, Partner og Fagansvarlig SEO i Red Performance.