Bunnpris trekker reklamefilm etter kritikk fra Forbrukerombudet

Markedsføring: - Overraskende at Bunnpris velger å profilere seg slik, sier forbrukerombud Gry Nergård, som mener at TV-Norge burde stoppet TV-reklamen «Ronaldo» der et barn får en fotball i fleisen og synker sammen i smerte. Nå trekker matkjeden filmen fra TV-skjermen.

Det går hardt for seg i kampen om dagligvarekundene: Rema 1000 tyr til motorsag for kutte prisen på frokostprodukter. Bunnpris på sin side vil selge billig middag ved å vise en reklamefilm der en kunde sparker en fotball i ansiktet på et barn.

Budskapet i Bunnpris-reklamen er: «Du blir ikke mer populær av å handle hos oss, men du får billig middag hver dag.»

– Uetisk og urimelig

Reklamefilmen på 0,26 minutter heter «Bunnpris Ronaldo» og er produsert av Encore Film. Forbrukerombud Gry Nergård reagerer på bruken av virkemidler:

– Selv om det i lovverket ikke er noe forbud mot vold, er det overraskende at kjeden ønsker å profilere seg på denne måten. Reklamefilmen til Bunnpris kan være uetisk og urimelig, i og med at barn medvirker i reklamen. Dessuten kan sendetidspunktet om morgenen og tidlig kveld gjøre at den eksponeres direkte overfor barn, fortsetter Gry Nygård.

Nygård forteller at det er svært sjeldent at fysisk smerte brukes som virkemiddel i reklame:

– Det er minst ti år siden vi behandlet en tilsvarende sak. Da gjaldt det enn tv-reklame for opplysningstjenesten 1881, der noen barn brukte vold mot en katt, fortsetter hun.

Forbrukerombudet understreker at en annonsør skal vise særlig aktsomhet når barn kan bli eksponert for budskapet:

– At TVNorge heller ikke har grepet inn, og stoppet sending av reklamen er også merkelig. Jeg støtter uansett en oppfordring om at næringslivet burde slutte å bruke slike virkemidler, avslutter Gry Nergård.

– Vil treffe de som er i tidsklemma

– Vi bruker humor i denne reklamen for å vekke oppmerksomhet og treffe et nytt publikum som er i tidsklemma. Plottet i filmen framstiller en «kjedelig» situasjon der hovedpersonen har det travelt. Barna i filmen er jo skuespillere. Vi har ikke hatt intensjoner om å støte barn. Sendetidspunktet må være et uhell, sier markedssjef i Bunnpris, Ingunn Sandnes, til Næringslivsavisa.

Ifølge markedssjefen har tilbakemeldingene vært gode, og målt effekt har vært bra:

– Dette er et «stunt». Vi må nemlig støye og skape oppmerksomhet som en liten aktør i markedet. Men det at forbrukermyndighetene har reagert, tar vi til etterretning. Vi kommer ikke til å vise denne filmen mer på TV på grunn av dette, sier Sandnes.

Kjøpmann Magnar Lie ved Bunnpris & Gourmet på Nyborg forteller til Næringslivsavisa at han har fått reaksjoner fra kundene:

– Vi har fått reaksjoner fra folk som synes den er litt på kanten, men samtidig synes noen av våre unge kunder at den var cool, kommenterer kjøpmann Magnar Lie

Scherven reklamebyrå

Encore Film og produsent av filmen – Rolf Pedersen – sier følgende om filmen :

– Vi lager reklame etter spesifikasjon fra kunden. Ta kontakt med reklamebyrå Scherven som har gitt oss oppdraget. Ut over det har jeg ingen kommentarer.

Scherven Reklame i Oslo har ikke svart på Næringslivsavisas henvendelser.