Trønder lager eksklusive dråper av nedfallsfrukt fra Oslos hager

Innovasjon: Stina Melkstavik fra Trondheim lager Norges mest ettertraktede eplemost av frukten som vokser hovedstadens hager. Nå er hun sammen med sine medgründere i Epleslang nominert til Hedersprisen for god design.

Epleslang skal kjempe mot Jøtul, NRK og Oslo universitetssykehus om den høythengende designprisen, som deles ut på Designdagen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) 15. april.

– Epleslang er et sosialt gründerprosjekt i særklasse, forløst av gode designhjelpere. Det er svært inspirerende å se hvordan man har klart å samle så mange gode verdier i en liten eplemostflaske. Jeg håper all den suksessen og anerkjennelsen Epleslang nå får kan inspirere en ny generasjon med sosiale gründere, sier næringsminister Monica Mæland.

Hedersprisen for god design er Norges fremste utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter.

Sosiale gründere

Hver høst ligger millioner av epler og råtner i landets hager. Hver dag sitter tusenvis av mennesker inaktive på grunn av fysiske og psykiske problemer. I Oslo satt en liten gruppe sosiale entreprenører og ergret seg over dette sløseriet med ressurser, både mennesker og råvarer.

– Vi kom på Epleslang-ideen da vi gikk på Gründerskolen, og den gikk raskt fra å være et skoleprosjekt til å bli noe mye mer. En liten notis i en lokalavis gjorde at det haglet med hageeiere som ville donere epler til prosjektet vårt. Da skjønte vi at det var mulig å få til dette, forteller daglig leder Anne Dubrau. Hun stiftet eplemostprodusenten Epleslang i 2012 sammen med designeren Runa Klock og juristen Stine Melkstavik.

Emballasje som rekrutteringsverktøy

Gjennom felles kjente ble Dinamo tipset om prosjektet og tok kontakt. De så de sosiale verdiene som lå i prosjektet, og tilbød seg å hjelpe gründerne med å skape en merkevare og en visuell profil som kunne fortelle historien.

– Dinamo gjorde en fantastisk analyse av oss og produktet vårt. Basert på denne definerte vi hva som var essensen ved produktet vårt og hvordan vi kunne kommunisere dette enkelt og troverdig, sier Dubrau.

To krav lå i bunnen for designarbeidet: Hele historien måtte få plass på etiketten slik at flere eplehageeiere kunne rekrutteres, og etiketten måtte være enkel å sette på for personer med funksjonsnedsettelser. I tillegg var det ønskelig med en løsning som var billig i produksjon og som hadde en gode miljøegenskaper.

De endte opp med en emballasje med et unikt, organisk uttrykk. Et enkelt ark med illustrasjon av Peter-John de Villiers fra byHands slås rundt flasken, og utgjør kjernen i Epleslangs kommunikasjon med kunder og hageeiere. Innsiden av arket fungerer som en veggavis med gode fortellinger om fellesskap, økologi, giverglede, arbeidsglede og god, naturlig smak.

Designjuryen er henrykt over historiefortellingen til Epleslang og Dinamo: «Det er fantastisk å se hvordan ett enkelt ark med invitasjon til eplegivere utgjør kjernen i kommunikasjonen. En slik emballasjebruk kommuniserer godt budskapet om å sløse mindre og bruke nedfallsfrukten. Budskap, formspråk og navnevalg fremstår som autentisk og ekte», står det i juryens kjennelse.

Klikk på bildene for stor versjon

Tredoblet antall frukthager

Lanseringen høsten 2013 ble en stor suksess for den bærekraftige eplemosten. Salget ble raskt doblet og flaskene fikk innpass hos flere eksklusive kolonialbutikker og serveringssteder. Epleslang-gründerne ble kontaktet av et nesten overveldende antall hageeiere som vill donere bort frukten sin+.

– I fjor gikk vi fra 221 til 750 eplehager, og dermed kunne vi ansette 28 personer med funksjonsnedsettelser som trenger arbeidstrening. Vi ser at kundene bruker emballasjen som kilde til å spre vårt budskap. De har blitt våre beste ambassadører, sier Anne Dubrau.

Thea Mehl, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter, kaller Epleslang-prosjektet spennende og uvanlig. – Dette er et strålende bevis på de verdiene som profesjonell designbistand kan tilføre gründerprosjekter. Designerne har laget et viktig og enkelt verktøy som på en liten flate forteller historien og bidrar til å holde prosjektet i live gjennom konstant rekruttering, sier hun.

Norsk design- og arkitektursenter offentliggjør vinneren på Designdagen 15. april, årets største markering av design og innovasjon. Arrangementet er åpent for alle som melder seg på, og byr på foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Hedersprisen for god design og andre utmerkelser deles ut på ettermiddagen. De nominerte til Hedersprisen vil også vises i en egen utstilling på DOGA fra 15. april til 10. mai.