Hva feiler det meg? Hvorfor blir jeg ikke kontaktet av bilbransjen?

Gjesteskribenten: Jeg er en ganske alminnelig mann - med familie, hus, hytte, et par biler og en grei økonomi. I tillegg er jeg engasjert i flere firma, har vært en god betaler og hatt gode inntekter i mange tiår. Ingen har tapt penger på meg eller mine firma.

Så hvorfor er det ingen i bilbransjen som er interessert i å tilby meg sine produkter og tjenester?

I en periode hvor mange bransjer snakker om hard konkurranse, stusser jeg på hvorfor jeg til dags dato aldri har blitt direkte kontaktet av en bilselger.

Vi kan også ta med bank, revisorer, regnskapsførere, eiendomsmeglere, energiselskap og en rekke andre jeg trodde kunne være interessert i mine penger opp igjennom årene.

Hvorfor nevner jeg spesielt bilselgere? For det første kaller de seg for selgere. For det andre vet de det meste om meg og min bilbruk.

De vet til enhver tid hvor gamle mine biler er. Ikke en gang min bilselger tar seg bryet med å invitere meg til en prat eller vise meg nye modeller.

Den jobben overlates til Posten som distribuerer fine, dyre glansede brosjyrer. Flotte brosjyrer kan aldri erstatte personlig kontakt gjort på riktig måte.

Kanskje tror de at jeg ikke vil bli plaget ?

Hvorfor skulle jeg takke nei til gode forslag eller gode råd? Eller bli fornærmet over å bli invitert til en kopp kaffe? Eller til spørsmål om jeg er fornøyd med de ulike tjenester jeg har i dag – og selvfølgelig etterpå foreslår løsninger som gjør meg mer fornøyd?

Jeg blir ikke sur om de prøver det.

Kanskje handler det ikke om meg i det hele tatt? Kanskje er det slik at vi kunder selv må ta kontakt og be om å få kjøpe produkter og tjenester?

Men da er det kjøp, og ikke salg det handler om.

Så om det da ikke feiler meg eller mine firma noe – hvem feiler det noe?

Mange taper mange salg på manglende aktivitet (og dyktighet). Det må bety at det er mange ledere med og uten salgsbudsjett som trenger hjelp.

De smarteste søker alltid hjelp hos de som har kompetanse.

De andre har ikke tid…