Sjekk dekkene før du kjører på juleferie

Bil og motor: De siste dagene har det kommet snø over store deler av Østlandet. For de som har gledet seg til en hvit jul, er dette gode nyheter. Men om du skal ut å kjøre i juletrafikken i helgen bør du være ekstra forsiktig, advarer dekkekspert.

Meteorologisk institutt melder om varierende julevær på Østlandet, med store mengder snø på fjellet og risiko for «svart is» i lavlandet. Skal du feire jul på hytta er det viktig å sjekke at vinterdekkene dine takler varierende kjøreforhold. Er dekkene slitte og bilen er fullastet, kan veigrepet fort bli dårlig.

– Endringer i vær og kjøreforhold kan komme overraskende om vinteren, selv for erfarne sjåfører. Da gjelder det å ha gode dekk. Norsk lov krever at vinterdekk skal ha minst 3 millimeter mønsterdybde, men anbefalt sikkerhetsgrense er fire millimeter, sier Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian Dekk.

Vinterdekk krever høyere lufttrykk

Før du legger ut på juleturen er det lurt å sjekke lufttrykket i dekkene dine. Om vinteren bør dekktrykket være ca. 0,2 bar (20 kPa) høyere enn om sommeren, dette er fordi lufttrykket synker i kulden. Er det sliteskader på begge kantene av dekket betyr det at det er fylt for lite luft. Dersom midten av slitebanen har mer slitasje enn ytterkantene, så kan det være at dekkene har for høyt lufttrykk. Når bilen er fullastet, kan du øke lufttrykket med 10-15 prosent.

-Det er ekstra viktig å ha riktig lufttrykk i juleferien, da bilen gjerne blir lastet full av bagasje og gaver, i tillegg til at man har ski på taket. Hvis trykket i dekkene er for lavt, vil det påvirke bilens kjøreegenskaper, dekkene vil slites raskere, og drivstofforbruket vil øke, sier Hauge.

Roter dekkene

Har du en tohjulsdrevet bil bør du også sjekke om det er ujevnheter i slitasjen på drivhjulene og hjulene som ruller fritt. Er forskjellen i mønsterdybden mellom dekkene på drivakslingen og de andre dekkene over to millimeter, bør du ta fram jekken og rotere dekkene for å jevne ut slitasjen.

– Dekkene som er montert på drivakslingen vil alltid slites mer enn dekkene som ruller fritt. En god tommelfingerregel å huske på er at de beste dekkene alltid skal være montert på bakakselen, sier Hauge.

Dekk kan bli for gamle

Kjører man lite om vinteren kan vinterdekkene gjerne se fine ut, selv etter mange år på veien. Men det er viktig å undersøke hvor gamle dekkene faktisk er. Gummiblandingen i dekkene blir nemlig hardere med årene, noe som svekker vintergrepet.

Dekkets alder står stemplet på dekkets sidevegg i en firesifret kode. Hvis koden f.eks.er 3012, betyr det at dekket ble produsert i uke 30 i 2012.

– Har du hatt dekkene lenge, eller er usikker på hvor gode de er på vinterføre, kan det være lurt å ta turen innom et verksted eller en dekkforhandler for å få hjelp. De fleste dekkforhandlere vil gi deg en gratis uforpliktende vurdering, opplyser Hauge.

Sjekk dette før du drar på ferie

1. Er vinterdekkene gode? Kjøp nye dekk dersom mønsterdybden er under 4 millimeter, eller hvis dekkene er for gamle
2. Har du nok luft i dekkene? En fullastet bil bør ha et lufttrykk 10-15 prosent høyere enn normalt
3. Ikke legg tunge gjenstander i takboksen, det vil endre bilens tyngdepunkt og øke risikoen for å skli.
4. Kontroller frontlyktene, vindusviskerne, oljenivået, og frysepunktet til kjølevæsken. Ta gjerne med en ekstra flaske spylervæske
5. Sjekk at bilen har isskrape, snøskuffe, startkabler, en lommelykt med nye batterier, og refleksvest. Dersom turen er lang, bør du også pakke varme klær, siden bilen kan stoppe underveis og det kan ta tid å få hjelp
6. Lad mobiltelefonen før turen
7. Sjekk været og eventuelle trafikkadvarsler før du drar
8. Kjør forsiktig, redusere hastigheten etter forholdene, og hold en trygg avstand til kjøretøyet foran deg