Mercedes-Benz E-klasse: Nye superstjerner i sikte

Bil og motor: Mercedes-Benz E-klasse troner fortsatt på stjernehimmelen. I mylderet av konkurrenter blekner det meste sammenlignet med flaggskipet til den tyske bilprodusenten.

E-klassen ble lansert det samme året vi arrangerte OL på Lillehammer, og det hevdes at bilen er solgt i noe rundt 13 millioner eksemplarer. Årets utgave er vesentlig forandret sammenlignet med sin forgjenger, selv om det hevdes at dette kun er en facelift er det mange faktorer som taler for at dette er en helt ny bil.

Bilen er et råskinn å se på, den er mye slankere enn tidligere modeller og har en prislapp som har gått noe ned. Innstegsmodellen E200 CDI med sekstrinns manuell girkasse koster 464 300 kroner. I den andre enden av skalaen blir du fort kvitt et par millioner kroner hvis du velger en velutstyrt toppmodell.

Stor variasjon

Bilen leveres som sedan, stasjonsvogn, coupé og selvsagt som cabriolet. Motorutvalget er variert og dekker de fleste behov. Med fem dieselvarianter og seks bensinmodeller er det noe for enhver smak. De fleste velger dieselmotoren E 220 CDI med 170 hestekrefter. Prisen er 35 000 kroner mer enn innstegsmodellen. Skal du handle Mercedes-Benz trenger du god tid. Listen over tilleggsutstyr er lang og de fleste vil ha valgets kvaler i valg av utstyr. Hvis lommeboken tillater det er det kanskje like greit å krysse av for alle punktene i utstyrslisten. Da er det vanskelig å se hva som måtte mangle av tenkelig utstyr.

Mye som imponerer

Foruten de frekke linjene og det kraftige frontpartiet er det bilens enorme plass som først imponerer. Bak rattet kommer du inn i et eget lite univers sammenlignet med de fleste konkurrenter. Det er lett å forstå at drosjesjåfører i en årrekke har trykket denne bilen til sitt bryst. Maken til arbeidsplass skal du lete lenge etter. Bilen har god takhøyde, bra sittekomfort og et tiltalende interiør. Bagasjeplassen er av de beste i klassen og det er ingen problemer med tre voksne mennesker i baksetet. Innvendig er det mange iøynefallende detaljer, en artig sak er den analoge klokken som bringer frem et snev av nostalgi blant andre supermoderne detaljer.

Lett å betjene

Den store stjerna er på plass i grillen og vitner om at noe majestetisk er på vei. Til tross for sin store størrelse er bilen kjøremessig overraskende lett å manøvrere. Harmoni mellom motor og drivverk er velbalansert. Dette er ikke noen gårdsbil designet for humpete grusveier, understellet byr uten tvil på sine beste egenskaper langs landeveien.

Automatgirkassen byr på to ulike kjøreprogram. Via en bryter i midtkonsollen velger du mellom «E»(Economy» og «S» (Sport). Selve betjeningshendelen for girvalg er plassert ved rattet. Med enkle grep settes bilen i park og revers uten å fjerne hendene fra rattet.

Ren lykke

Selv om Mercedes-Benz har hatt noe av de frekkeste sportsbilene har bilmerket i en årrekke vært oppfattet som noe konservativ og traust. Nå har volummodellen fått en uttrykk som imponerer fra første sekund. Etter noen timer bak rattet er det lett å konkludere: Dette er lykke på veien.