Her har du en miljøvennlig firmabil med mye plass

Bil og motor: Miljøvennlig med stor bagasjeplass og lav innstegspris.

Toyota har i en årrekke frontet hybridbilens fortreffelige egenskaper og er den billeverandøren med størst kompetanse på området. Da Auris tok over etter Corolla i 2007 forsvant stasjonsvognen ut over sidelinjen. Nå er den endelig tilbake.

Toyota Corolla holdt stand i over førti år før den måtte vike plass for Hybridbilen Auris for seks år siden. Da førsteutgaven av Auris dukket opp på markedet ble ikke nykommeren mulig å få tak i som stasjonsvogn. Nå har endelig Toyota gjort noe med den situasjonen.

Flere muligheter

Auris leveres riktignok med to ulike bensinmotorer og en dieselvariant. Men så langt har det ikke vært noen stor etterspørsel etter de variantene. Det er hybridmodellen som gjelder.

– Har du familie og er miljøbevist er du på riktig vei med en Auris. Dette er den første stasjonsvogna vi har i denne klassen. Setene har blitt svært gode og utstyrsnivået er høyt. Auris dekker behovet til svært mange, og det har gjort at den er blitt ekstremt populær i Trondheim. Det at den er hybrid og at avgiftene er lave er viktig for mange, sier Stig Olav Bollingmo, salgskonsulent nybil hos Toyota Hell på Leangen.

Hybridbilen har kombinasjonen mellom en bensinmotor og en elektrisk motor med generator og batteripakke. Bilene kan kjøres på bensinmotoren alene, elektrisk motor alene, eller en sømløs kombinasjon av begge.

– Du har en knapp som gjør at du kan velge mellom strøm og drivstoff men jeg lar som regel bilen bestemme. En god sammenligning er å sykle på tandem, du har en hjelperytter som slår inn og hjelper deg i motbakken. Hybriden får ned driftskostnadene og slitasjen blir mindre. Auris er stillegående og trinnløst automatgir får du med uten tillegg i prisen. Med god kjørerespons og super vektfordeling mener jeg bestemt at dette er mye bil for pengene, sier Bollingmo.

Stor bagasjeplass

Auris Hybrid Touring Sports er altså den første stasjonsvognen i klassen med fullhybrid drivlinje. Kombinasjonen av rikelig bagasjeplass og stor fleksibilitet gir Auris Hybrid Touring Sports en klar fordel. Dette vil utvilsomt være en bil som lokker til familier og firmakunder med behov for mye plass. Bilens bagasjerom er et av klassens største med et volum fra 530 til 1658 liter.

– Auris er romslig og har blant annet et gitter som kan skyves helt inn til forsetene. Dermed har du gode muligheter innvending slik at du kan transportere store ting. Auris dekker behovet til svært mange, sier Bollingmo.

En annen detalj som er verdt å nevne er at dette er den første Toyota hybridmodellen som nå kan leveres med tilhengerfeste. Riktignok er det ikke bilen du bruker for langturen med campingvogn. Men turer hjemme i gata er ikke noe problem. Nykommeren kan trekke inntil 345 kilo.

– Hengerfestet dekker et behov for trasnportere enkle ting, som for eksempel hageavfall, påpeker Bollingmo.

Ikke skummelt lenger

Har du enda ikke prøvekjørt en hybridbil er det på høy tid å komme seg ut av godstolen. Bilen er utrolig lettkjørt og du får fort en følelse av å sveve avgårde i trafikken. Når du først blir vant til at det ikke er noe lyd under igangkjøring merker du fort at det ikke er den store forskjellen på det å kjøre en hybrid kontra en ordinær bil med forbrenningsmotor.

Bilen har en innstegspris som hybrid på 277 900 kroner, bli ikke overrasket om det dukker opp mange av disse i tiden som kommer.