Du gjør fire feil som går utover produktiviteten din på jobben

Arbeidsmiljø: Har du bestemt deg for å ta tak i din egen tidshåndtering? Bra! 

Men før vi går inn på de fire klassiske fellene som har en tendens til å spise opp tida di: Time management er big business fordi det tilbyr tilsynelatende enkle løsninger på problemer som alle har. Hvem vil ikke ha en «pille» som utsletter den stressende følelsen av at tida ikke strekker til?

Følg Næringslivsavisa på Facebook

Men mange mislykkes med sitt personlige utviklingsprosjekt.

Av en enkel grunn:

Det kan virke selvsagt, men skal du lykkes med å utvikle din personlige produktivitet må metodene du velger matche måten du er skrudd sammen på som menneske.

Prøv timeregistrering gratis hos 24onoff

Ulike strategier passer ulike personer. For eksempel: «Detaljfreaken» vil du trolig foretrekke strategier som gir ansvisninger på detaljnivå. Er du derimot en type personlighet som ser verden fra fugleperspektiv, rygger du trolig unna teknikker med høyt detaljnivå. Poenget er å ta til deg de tipsene, rådene og teknikkene som best passer din personlighet. Da kommer resultatene

Her går en time går unna på 20 sekunder: 

Slik velger du riktig teknikk

Den svenske psykologen og grunderen Fredrik Hillvesons råd er å gi hver teknikk du finner interessant, en real sjanse.

Men du må prøve metoden i minst 21 dager. Det er ofte tiden det tar å komme seg inn i en ny vane. Og vær forberedt på at det kan kjennes ubekvemt frem til da, uansett om den passer din personlighet eller ikke.
Har du ikke kommet inn i den nye vanen etter tre uker, kan du begynne å tenke på om teknikken kanskje ikke passer måten du er skrudd sammen på.

Prøv gjerne å endre eller tilpasse teknikken slik at den passer seg bedre. Elsker du teknologi, og metoden bygger på papir og penn, se om du kan overføre den til Outlook?

Fortsett på samme måte med alle tips du tar til deg. Jo bedre teknikken passer med din personlighet, desto lettere vil det være for deg å oppnå resulater.

En av de beste måtene å være effektiv på, er å gjøre det som passer deg bra og kjennes naturlig ut fra det individet du er, ifølge den svenske psykologen.

Du gjør trolig fire feil som spiser opp tiden din.

Prøv timeregistrering gratis hos 24onoff

Feil nummer 1: Du utsetter viktige gjøremål.

Trøsten er at du ikke er alene. Fenomenet er så utbredt at det har fått sin egen betegnelse innen psykologien: Prokrastinering. En enkel metode som spiller på lag med din egen psykologi er «5-minuttersregelen. Den går ut på at du gir deg selv et løfte om at du bare trenger å holde på med en viss aktivitet i fem minutter. Prøv dette på en oppgave du har utsatt over lengre tid. Gå i gang umiddelbart. Går ikke det, sett av en tid. Etter fem minutter, bestem deg for om du skal fortsette eller avslutte. Trolig blir du overrasket. Du vil oppdage at motstanden sitter mellom ørene og trolig fortsetter du med oppgaven.

Feil nummer 2: Du gjør alt på en gang

Mange legger opp arbeidsuka på en slik måte at evnen til å fokusere reduseres. Du gjør alt for mange ulike arbeidsoppgaver på en dag. Kanskje fordi det skaper en følelse av at du er travel og produktiv? Resultatet er som regel stikk motsatt. Med et enkelt prinsipp kan du raskt øke produktiviteten uten store anstrengelser. Tipset er å bruke hver dag til et fåtall oppgaver og konsentere deg på dem. En enkel måte er å dele dagene inn i tre grupper: 1. Forberedelsesdager. Her gjør du det som må gjøres, men som ikke er dine kjerneoppgaver. 2. Prestasjonsdager. Her gjør du det du er aller best på og som skaper de største resultatene. 3 Hviledager. Ta fri! Glem jobben og lad batteriene.

Feil nummer 3: Du lager lange lister

Mange bruker «gjørelister» som verktøy. Vel og bra, men de må brukes riktig. Undersøkelser har vist at 30 prosent av listebrukerne faktisk bruker mer tid på å pusle med listene sine, enn på oppgavene de skal gjøre. Dessuten kan lister stresse deg mer enn de øker effektiviteten. Prøv dette: Begrens antall gjøremål på lista til fire. Start med å skrive ned alle oppgaver du mener du bør gjøre, men prioriter fire oppgaver for dagen. Når du har gjort disse, overfører du gjøremål fra oppgavene som ikke fikk plass. Prøv også 4+1: Legg til ytterligere et punkt – det skal ikke ha noe med jobben å gjøre, men være 100 prosent avkobling. Slik belønner du deg selv og skaper en positive følelser rundt det å være effektiv.

Feil nummer 4: Parkinsons lov:

Alle kjenner følelsen av å jobbe med et prosjekt som aldri kommer i mål. Oppgaven lever sitt eget liv. Parkinsons lov sier: Det tar like lang tid å gjøre noe, som det finnes tid til å gjøre det. Det er derfor du blir så effektiv når du har dårlig tid. Vend det til din fordel! Begrens derfor tida du har på å gjøre noe. Sett deadlines! Start aldri en oppgave før du har budsjettert tidsbruken. Prøv det på privaten også. Si til deg selv at du skal bruke 10 minutter på å handle i stedet for 25 minutter. Venner du deg til å budsjettere tidsbruk vil du merke stor effekt på din produktivitet.

(kilde: Fredrik Hillvesson: Feil som spiser opp din tid og hvordan du enkelt gjør noe med dem: Sjekk ut : personligeffektivitet.com)

Prøv timeregistrering gratis hos 24onoff

Hva er sponset innhold?